Gyvenimas kaime nebuvo lengvas. Vaikai turėjo greit suaugti ir padėti nesibaigiančiuose ūkio darbuose. Man teko šerti kiaules ir žąsis, ganyti karves. Karves ganydavau nušienautoje pievoje. Vieninteliai batai, kuriuos turėjau, mėlyni su raišteliais, buvo man maži. Eidama į laukus audavausi juos taip, kad kulnai kyšotų, šitaip mažiau spausdavo, bet atrodžiau kaip juokdarė. Kartą dingo viena kiaulė; ilgai ieškojau, tačiau kad ir kaip stengiausi, grįžau namo be jos. Gavau rimtos pylos diržu ir buvau išvaryta basa atgal į lauką ieškoti dingusios kiaulės. Nutariau šį kartą pažiūrėti netolimoje pelkėje, nes žinojau, kad kiaulės labai mėgsta dumblą, ir staiga ją pamačiau. Kiaulė ėmė garsiai žviegti, aš nusigandusi įkritau į purvą. Iki šiol prisimenu, kaip buvau išsigandusi ir kaip baisiai atrodžiau aplipusi dumblu.
Pasirodo, žydo galva dirba ir sunkiais laikais. Kartkarčiais tėvai atsiųsdavo man pilnus lagaminus sesers išaugtų drabužių. Kartais įdėdavo vieną kitą knygą; aš mokėjau ir labia mėgau skaityti – tėvas siųsdavo mane pas geto mokytoją mokytis skaityti ir rašyti rusiškai. Gautus rūbus atiduodavau kaimo mergaitėms, kaip atlygio prašydavau už mane paganyti karves ar kiaules; taip galėjau likusį laisvą laiką gulėdama pievoje skaityti knygas. Neilgai trukus Janulevičiui padedant atvyko į kaimą ir pusseserė Mina. Tėvas ją išnešė iš geto bulvių maiše; sargybiniai buvo papirkti, bet, kad nesukeltų įtarimo, jie subadė maišą, stengdamiesi nesužeisti Minos. Tuomet Minos tėvai dar buvo gyvi, tačiau jie jau nesužinojo, kad Mina sėkmingai pasiekė kaimą.
Mina gimė 1938 m. gruodžio 5 d. ir vis dar kartais naktį šlapinosi į lovą. Tai labai pykdė šeimininkus. Užsiklodavome viena antklode. Kai prisiėmiau kaltę sau, norėdama apsaugoti Miną nuo smūgių, ir mane skaudžiai primušė pagaliu. Mina buvo daili geltonplaukė, mėlynakė mergaitė. Dažnai per kaimą važiuodavo vokiečiai, bet jie nė neįtarė, kad Mina žydaitė. Netgi prisimenu atvejį, kai vokietis žaidė su Mina ir buvo ją pasisodinęs ant kelių. Valgis kaime buvo visą laiką vienodas, bet nors nebadaudavome. Pusryčiams gaudavome riekę juodos duonos ir stiklinę pieno, pietums ir vakarienei – miltinių virtinių piene. Kartais mums duodavo po riekę duonos su rūkytų lašinių bryzu. Niekada nesėdėjome dykos, darbavomės nuo ryto iki vakaro.
Ponas Janulevičius toliau bandė padėti gelbėti Izaną. Ji jau vilkėjo juodą paltą su kailine apykakle, kad atrodytų vyresnė. Janulevičius jai parūpino padirbtus dokumentus Danutės vardu. Deja, jis per ilgai užtruko ir, kai atvyko, geto vartai jau buvo užrakinti.
Rusams atėjus į Lietuvą, ponas Janulevičius dingo. Jau anksčiau jis buvo perspėjęs tėvą, kad šis pasibaigus karui nebandytų jo ieškoti.
Kelios dienos prieš sunaikinant getą mama paprašė dėdės Davido leisti Izanai pasislėpti bunkeryje, kur slėpėsi jis pats, bet šis nesutiko. Dėdė teisinosi, kad ten nebėra vietos net adatai, nes kimšte prikimšta žmonių. Paaiškėjo, kad tas atsisakymas išgelbėjo Izanai gyvybę: vokiečiai bunkerį susprogdino, nė vienas iš ten pasislėpusių žmonių, įskaitant ir tetą Adelę Štein, neliko gyvas.
Tėvas žuvo Dachau koncentracijos stovyklos krosnyse, mama ir Izana buvo perkeltos į Štuthofą. Iš Štuthofo Holokausto muziejaus dokumentų, kurie pateko į mūsų rankas visai neseniai, sužinojome, kad registruojantis mamai pavyko sau septynerius metus nubraukti, pasijauninti, o Izanai – dvejus metus pridėti, ir tai išgelbėjo joms gyvybes. Iš Štuthofo mama su Izana buvo siuntinėjamos į įvairias darbo stovyklas. Net jausdami, kad karas artėja prie pabaigos, kad netrukus teks kapituliuoti, naciai toliau kankino moteris, vertė jas eiti pėsčiomis ilgiausią kelią. Vieną dieną sargybiniai jas tiesiog paliko ir pabėgo. Moterys atėjo į kažkokią apleistą stovyklą, o ten jas pasitiko rusų kareiviai.
Mama su Izana buvo išlaisvintos 1945-ųjų sausį, tačiau apie dvi savaites joms teko praleisti Lenkijoj. Ten jos sužinojo, kad tėvas žuvo. Tuo metu Izana susirgo sunkiu plaučių uždegimu ir vos pasveiko. Paskui jiedvi keliems mėnesiams buvo nugabentos į Gardiną, į Baltarusiją. 1945-ųjų pabaigoje mama su Izana grįžo į Kauną ieškoti manęs.
1944-ųjų liepą, rusams ėmus apšaudyti mūsų kaimą, su Mina persikėlėme į rūsį, miegojome ant šaltų drėgnų grindų. Gulėjom ant vienos pusės mėlynos antklodės, kita jos puse užsiklojusios. Mano gyvenimas kaime baigėsi, kai lietuvių šeima išsiuntė mane į Kauną – be jokios pagalbos ir be jokių nurodymų. Vilkėjau vieną ant kito du kostiumus, vienas buvo „jūrininko kostiumas“ su plisuotu sijonu. Po viena pažastimi laikiau rudą meškiuką, kurį labai mylėjau, o po antrąja – gyvą vištą. Taip patraukiau į Kauną. Kai anūkės bendraklasiams pasakojau šią istoriją, vienas klausimų buvo toks: „Ką darei su ta višta?“
Nužingsniavusi kelis kilometrus sutikau gal keturiolikos metų mergaitę, sėdinčią pakinkytame vežime. Mergaitė, kurią irgi buvo slapstė lietuviai kitame kaime, iškart pažino, kad aš žydaitė, ir pasiūlė kartu su ja vykti vežimu į Kauną. Ji mane atvežė tiesiai į Žydų komitetą, kuris buvo įsteigtas tuoj po koncentracijos stovyklų išlaisvinimo. Ten mane surado teta Ania Koc (mergautine pavarde Langleben) ir metus gyvenau pas ją. Tų metų pabaigoje grįžo tėvo brolis Markas Šteinas, jis pasiėmė mane į Maskvą. Dėdė mane vadino Ela: vardas Mina jam atrodė per daug žydiškas, Manuela – per ilgas, o Mania skambėjo pernelyg rusiškai.
1947 m. vasarą po ilgų paieškų Maskvoje mane surado mama. Ji negalėjo atvykti anksčiau, nes negavo valdžios leidimo vykti į Maskvą. Be tėvų pragyvenau trejus su puse metų.
Iš Maskvos grįžome į Vilnių, mama iš pradžių dirbo padavėja, paskui – buhaltere. Lietuvių šeima ir toliau globojo mano pusseserę Miną; jie manė, kad Mina liks pas juos visam laikui. Galiausiai į kaimą atvyko žmogus, vilkintis Raudonosios armijos karininko uniformą. Tai buvo Nosenas Levitas, Musios (Minos tetos) vyras. Levitai Miną įdukrino ir užaugino.
1958 m. fiktyviai susituokiau su lenku, kad gaučiau dokumentus, leidžiančius man su mama išvykti iš Lietuvos į Lenkiją. 1959 m. iš Lenkijos emigravome į Izraelį. Atvykusias mus pasitiko tėvo sesuo Rivka, kaip sionistė ji emigravo į Palestiną 1919-aisiais. Tėvas pas ją lankėsi 1935 m., Palestina jam labai patiko, bet mama nesutiko palikti savo šeimos Lietuvoje.
Pradėti naują gyvenimą Izraelyje nebuvo paprasta. Mamai teko labai sunkiai dirbti, bet ji visad rūpinosi, kad mums nieko netruktų. 1964 m. ištekėjau už Šmuelio Vulfo, turime du vaikus Nirą ir Iris, penkis anūkus. Ilgus metus mama mums padėjo auginti vaikus, kad galėtume mokytis ir įgyti specialybes. Haifos Technione baigiau chemiją – bakalauro, vėliau magistro studijas, – o vyras ten pat studijavo mašinų inžineriją. Mama visad buvo linksma, energinga, apsupta draugų, niekada nesiskundė. Ji mirė tyliai ir netikėtai, niekam netrukdydama.
Šiandien aš pensininkė, dirbu savanore organizacijoje, padedančioje nepatyrusiems žmonėms biurokratijos pinklėse. Pagrindinis darbas – padėti išgyvenusiems Holokaustą pateikti prašymus kompensacijai iš Vokietijos.
Pusseserė Mina baigė Vilniaus universitetą, tapo vaikų gydytoja. Ji ištekėjo už Filipo Kotkes ir 1972 m. emigravo į Izraelį. Mina dirbo pediatre, prieš kelerius metus išėjo į pensiją. Kotkes turi tris vaikus: Ilaną, Anatolijų ir Michaelį, penkis anūkus. Mano sesuo Izana Levit 1971 m. emigravo į Izraelį. Ji turi dukteris Beatą ir Hadasą, penkis anūkus ir penkis proanūkius.
2012, Ranana, Izraelis
Šiaurės Jeruzalė, Vilnius, 2014